De Finse technologiegroep Wärtsilä gaat een hybride aandrijving leveren voor een offshore constructieschip voor windmolens. De ‘Acta Centaurus’ is een DP2 walk-to-work constructieschip in eigendom van Acta Marine. Minder brandstofverbruik en milieuvoordelen omdat het schip met minder motoren hoeft te draaien wanneer het optimaal geladen is zijn volgens de Finnen de voordelen van deze keuze. De order werd door Acta Marine in mei van dit jaar geplaatst.

De oplossing van Wärtsilä is dus een hybride aandrijving met accus en een energy management system. Wärtsilä zal de installatie niet alleen inbouwen maar ook uitgebreid testen en de Acta Centaurus uiteraard ook aanpassen voor de hybride aandrijving.

“Hybride aandrijving is meer en meer het antwoord op de brandstof uitdaging in de maritieme industrie van vandaag. Wärtsilä is een voorloper in deze techniek en onze verdiensten op dit terrein zijn nu al aanzienlijk”, aldus Joel Knif, General Manager, Marine Project Sales, Wärtsilä Marine. Het installeren van de apparatuur om de conversie naar hybride aandrijving te maken vindt plaats in het vierde kwartaal van dit jaar.

Omdat schepen zoals de Acta Centaurus zeer wisselende ladingen hebben is de energiebehoefte ook wisselend. Dit uitgangspunt leent zich bij uitstek voor het toepassen van hybride aandrijving, aldus het Finse bedrijf. De CO2 reductie kan hierdoor oplopen tot ongeveer 15 procent.

Schipeigenaar Acta Marine ondersteunt klanten wereldwijd op het gebied van baggeren, civiele constructies, offshore olie en gas en offshore renewables. Het familiebedrijf is zelfstandig en beschikt over een vloot van ongeveer 450 vaartuigen. Op de foto het desbetreffende schip, de Acta Centaurus.