Het Havenbedrijf Rotterdam investeert in een volgsysteem voor containers. Het gebruik ervan moet de efficiency in de logistieke keten ten goede komen.
Vooralsnog gaat het om een test, waarbij het havenbedrijf samenwerkt met Barge Terminal Tilburg en Certus Port Automation. Dit laatste bedrijf is producent van identificatie- en volgsystemen voor containers.
Volgsysteem
Bij de ingang van de Barge Terminal Tilburg is een scanpoort opgetrokken, die vrachtwagens scant op kenteken en containers op containernummer. Alle trucks die erdoor rijden worden de komende drie maanden gescand. Ook legt de scanpoort beeldmateriaal vast, zodat te zien valt in welke status de container op de terminal aankomt en weer weggaat.
Laagdrempelige variant
Volgens het havenbedrijf kleven er verschillende voordelen aan het scansysteem. Ladingeigenaren en de terminalexploitant kunnen meer precies volgen hoe laat een container voor verder transport kan worden overgeladen. Daarbij komt dat de scans accuraat zijn en er minder handwerk op de terminal nodig is. Bij deepsea containerterminals wordt al langer met dergelijke systemen gewerkt. In Tilburg test het havenbedrijf nu een laagdrempelige variant hiervan.
Bescheiden bedrag
Het Havenbedrijf Rotterdam zegt in het volgsysteem te investeren omdat het ernaar streeft digitale gegevens in de logistieke keten te ontsluiten, en die zo verder te optimaliseren. Gratis doet het havenbedrijf dit overigens niet. Per gescande container betaalt de binnenlandse terminal – in dit geval dus de locatie Vossenberg van Barge Terminal Tilburg – een ‘bescheiden bedrag’.