no-deal brexit

Het Havenbedrijf Rotterdam treft zijn voorbereidingen op een no-deal Brexit die op 31 oktober a.s. in zou kunnen gaan. Het doel is mogelijk oponthoud bij ferryterminals tot een minimum te beperken.

In een gezamenlijk persbericht met de Douane, het Havenbedrijf Amsterdam, Portbase en de betrokken gemeenten laat het Havenbedrijf Rotterdam weten zijn voorbereidingen te treffen op een eventuele no-deal Brexit op 31 oktober a.s.

No-deal Brexit

Er is een gecoördineerde actie opgezet om oponthoud dat kan ontstaan door douaneformaliteiten op de ferryterminals in Rotterdam, Vlaardingen en IJmuiden zo klein mogelijk te houden. Hiervoor hebben de betrokken partijen verkeerscirculatieplannen opgesteld. Ook zijn parkeerplaatsen ingericht waar vrachtwagenchauffeurs hun wagen kunnen parkeren als ze niet over de juiste papieren beschikken.

‘Voormelden’

Het havenbedrijf waarschuwt exporteurs en importeurs af te spreken wie de lading van of naar het Verenigd Koninkrijk digitaal ‘voormeldt’ bij Portbase. Dit kunnen zij zelf doen of uitbesteden aan een tussenpersoon, zoals een expediteur, vervoerder of douanier. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam stellen alle ferryterminals en het merendeel van de shortseaterminals dit verplicht. “Via deze Nederlandse ketenoplossing voor Brexit reist lading snel en zonder onnodig oponthoud door douanezaken van en naar het VK, ook na de Brexit.”

Zie ook: Brexit-flyer voor vrachtwagenchauffeurs in haven