Het Havenbedrijf Rotterdam heeft met twee aannemers onderhoudscontracten afgesloten voor de wegen en het groen in het havengebied. Het gebruikte hierbij naar eigen zeggen een nieuwe manier van aanbesteden.

Het onderhoud van ‘de droge infrastructuur’, dat is waarvoor vrijdag 22 december contracten met twee aannemers voor zijn ondertekend. Dit omvat het onderhoud van de wegen in het havengebied en de groenvoorzieningen.

Best value procurement

Voor het eerst maakte het Havenbedrijf Rotterdam hierbij gebruik van een nieuwe wijze van aanbesteden. ‘Best value procurement’ wordt dit genoemd. Het bijzonder hieraan is dat voor de eerste twee jaar wordt gebruikgemaakt van een traditionele aanbesteding, waarna wordt overgestapt op een prestatiecontract. Van Gelder kwam als beste uit de bus voor het onderhoud van de wegen, en BTL voor het onderhoud van de groenvoorzieningen.

Onderhoudscontracten

Het havenbedrijf heeft met beide aannemers onderhoudscontracten voor de duur van twee jaar afgesloten. Hierbij hebben zij ‘de uitdrukkelijke wens’ uitgesproken om voor acht jaar te verlengen. Over de eerste twee jaar bedraagt de omvang van de opdrachten in totaal meer dan veertien miljoen euro. Het Havenbedrijf Rotterdam is de beheerder van de haven. Hieronder vallen niet alleen de verschillende haventerreinen, kades en waterwegen, maar ook is op duizenden hectares infrastructuur aangebracht. Hierbij valt te denken aan wegen, leidingstroken en groenvoorzieningen. Het havenbedrijf onderhoudt dit alles, maar besteedt de werkzaamheden uit aan aannemers.

Beste haveninfrastructuur

Coo Ronald Paul van het Havenbedrijf Rotterdam (midden op de foto, met rechts naast zich Leendert Ripping (Van Gelder) en rechts Olaf Janssen (BTL)) kijkt uit naar de samenwerking: “Dit jaar is Nederland voor de zesde keer op rij door het World Economic Forum uitgeroepen tot land met de beste haveninfrastructuur te wereld. We zijn dan ook verheugd dat we voor het onderhoud daarvan twee goede partners hebben kunnen selecteren die met ons mee willen gaan in een vernieuwende manier van aanbesteden die van beide kanten moet leiden tot goede samenwerking.”

Zie ook: Bedrijven roepen op tot extra investeringen in infrastructuur