Walstroom voor zeeschepen
Aanleg van walstroom bij het Calandkanaal. (Foto: Danny Cornelissen)

De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam gaan walstroom voor zeeschepen aanbieden. Dit moet in 2030 een CO2-reductie van 200.000 ton opleveren.

Als zeeschepen in de haven aanmeren, gebruiken ze elektriciteit voor de verlichting, apparatuur aan boord of bijvoorbeeld het koelen van containers met voedsel. Deze stroom wordt meestal door dieselgeneratoren opgewekt. Als zeeschepen in plaats hiervan op het elektriciteitsnet – walstroom – worden aangesloten, daalt de CO2-uitstoot. 

Walstroom voor zeeschepen

De komende vijf jaar gaan het havenbedrijf en de gemeente een aantal walstroomprojecten voor de zeevaart uitrollen. Voor binnenvaartschepen – die veel minder elektriciteit verbruiken – zijn er al verschillende openbare ligplaatsen met walstroom. Zeeschepen die aan de kade liggen verbruiken evenveel stroom als tussen de 250.000 en 300.000 huishoudens. Dit veroorzaakt een CO2-uitstoot van 600.000 ton. Dankzij de inzet op walstroom verwacht het havenbedrijf een besparing van 200.000 ton CO2-uitstoot te besparen.

Offshore schepen

Er lopen in de haven al een aantal walstroomprojecten voor zeeschepen. Zo maakt de ferry van Stena Line in Hoek van Holland gebruik van walstroom. Eneco en het Havenbedrijf Rotterdam zijn bezig om bij Rozenburg een walstroomvoorziening voor offshore schepen van Heerema te realiseren.

Subsidie nodig

De komende jaren zullen acht tot tien walstroomprojecten voor zeeschepen van start gaan. De kosten hiervoor bedragen 125 miljoen euro, die grotendeels worden opgebracht door de gemeente, het havenbedrijf en de betrokken bedrijven. Daarnaast zal nog 50 miljoen euro aan subsidie nodig zijn.

Het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam hebben hun ambities in een walstroomstrategie gevat. Deze wordt vandaag gepresenteerd.

Zie ook: Onderzoek naar walstroom voor offshore schepen