De nieuwe vaarschema’s op de haven van Rotterdam van de grote containerrederijen pakken gunstig uit voor de grootste haven van Europa. Daardoor verliest de haven niet verder terrein op Antwerpen. Dit blijkt uit een recent rapport van het maritieme onderzoeksbureau Drewry.

“Voor de Noord-Europese havens lijkt er een einde te komen aan de schijnbaar eindeloze beweging naar minder vaardiensten”, aldus de analisten van Drewry. In een poging de crisis in de containervaart het hoofd te bieden, grepen rederijen vorig jaar in in hun vaarschema’s.

Door de capaciteit te verlagen probeerden reders niet alleen op kosten te besparen. Ook werd geprobeerd de prijs van containervervoer op te voeren. De schema’s van Ocean Alliance en The Alliance, twee nieuwe containerorganisaties, laten zien dat Rotterdam op de vaarroute van Azië naar Noord-Europa in elf zogeheten loops per week is opgenomen. Dat is evenveel als nu. Op de Noord-Atlantische route verliest Rotterdam echter één loop: van vijf naar vier. De nieuwe schema’s gaan in april dit jaar in.

Voor de grootste Europese concurrent, de haven van Antwerpen, blijft het aantal loops op de twee belangrijkste routes onveranderd (beide zes). De Hamburgse haven verliest in totaal twee loops. Uit de analyse van Drewry blijkt dat Rotterdam vorig jaar meer diensten heeft verloren dan Antwerpen, dat in de containeroverslag aanmerkelijk beter scoorde. In het derde kwartaal van vorig jaar lag het aantal wekelijkse containerdiensten op Rotterdam zes lager dan een jaar eerder. Antwerpen daarentegen kreeg er twee wekelijkse diensten bij.