Ocean Alliance heeft haar vaarschema bekend gemaakt. Dit vaarschema blijkt zeer goed uit te pakken voor de Rotterdamse haven. De haven heeft op alle zes loops tussen Azië en Noord-Europa een plek in het schema gekregen. Naast Rotterdam heeft ook de haven in Hamburg een prominente plek gekregen in het vaarschema. 

Haven

De Rotterdamse haven heeft, inclusief de Trans-Atlantische routes, op alle acht loops die Noord-Europa aandoen een plek in de vaarschema’s. In de NEU6-dienst is de haven ook first en last port of call, waardoor het aantal aanlopen op negen uitkomt. Deze positie als eerste en laatste haven is extra gunstig voor de haven omdat hierdoor een nog groter aantal containers overgeslagen wordt in Rotterdam. Rotterdam is van alle routes vanuit Azië twee keer first en één keer last port of call.

Met het nieuws dat de Rotterdamse haven op alle routes een plek heeft wordt de concurrentiepositie van de haven versterkt in de Hamburg-Le Havre range. Hamburg is in het nieuwe schema in vijf van de zes diensten opgenomen. Ten opzichte van Antwerpen heeft Rotterdam een aanzienlijk betere positie; deze is opgenomen in drie van de zes routes tussen Azië en Noord-Europa, plus in beide Trans-Atlantische routes.

Momenteel vindt wereldwijd een herschikking tussen alle rederijen plaats als gevolg van grote concurrentie in de containersector. De Ocean Alliance is een nieuw te vormen wereldwijde alliantie die bestaat uit de rederijen CMA CGM, China Cosco Shipping, OOCL en Evergreen. Met een gezamenlijke capaciteit van 3,5 miljoen TEU, gaat de alliantie 323 schepen inzetten in het nieuw benoemde netwerk ‘Day One’. CMA CGM levert met 119 schepen het grootste aandeel. Welke terminals de Ocean Alliance in Rotterdam gaat aandoen is nog niet bekend gemaakt. Vanaf april 2017 gaan de schema’s in.