Pronto

19 procent van de grote containerschepen van Maersk hadden bij de containerterminal van APMT op de Tweede Maasvlakte vertraging bij het bunkeren. Een proef met Pronto bracht dit percentage naar nul.

Pronto is het door het Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelde online communicatieplatform dat de planning van de betrokken logistieke partijen in de haven realtime visualiseert. Het havenbedrijf voerde in samenwerking met Maersk en APMT een pilot uit met Pronto, waarvan het op zijn website de resultaten bekendmaakt.

Krappe ‘window’

Grote containerschepen hebben niet alleen strakke vaarroutes, ook dienen binnen een krappe ‘window’ rond het laden en lossen verschillende werkzaamheden te worden uitgevoerd. Hieronder valt het bunkeren. “Een vertraging van enkele uren van een Triple E-schip [18.000 TEU, red.] in de Rotterdamse haven kan verderop in het schema een effect van meer dan een week hebben”, duidt Marcel Jumelet, marine business process owner bij Maersk, het belang van tijdig bunkeren aan.

Proef met Pronto

Van de grote Maersk-schepen die bij de terminal van APMT op de Tweede Maasvlakte bunkeren, ondervindt 19 procent vertraging. Ook de terminal ondervindt hier hinder van, omdat zij de kranen niet optimaal kan inzetten. Het doel van de proef met Pronto was dit naar 10 procent te verlagen. Dat dit uiteindelijk 0 procent, werd, overtrof de verwachtingen. Eddo Idzinga, port captain Rotterdam bij Maersk: “Vroeger hadden wij als rederij geen inzicht in de bunkerplanning. Dat hebben wij nu wel, dankzij Pronto. Hierdoor kunnen we meedenken over oplossingen als we een bunkervertraging zien aankomen. In sommige gevallen kan het een optie zijn om door te varen naar de volgende haven en pas daar te bunkeren.”

Zie ook: Eerste stap naar papierloos bunkeren