Gebrekkige kennis

Het lijkt nog niet te vlotten met het digitaliseren van de maakindustrie. Vooral de gebrekkige kennis bij leidinggevenden staat dit in de weg.

Dit blijkt uit onderzoek dat ICT-bedrijf Axians hield onder 575 medewerkers en leidinggevenden in de maakindustrie. Er komt een bijzondere tegenstelling aan het licht. Want hoewel driekwart van de bedrijven laat weten actief te digitaliseren, stelt 31 procent van de ondervraagden dat zij het lastig vinden digitale ontwikkelingen op hun eigen bedrijfsvoering toe te passen.

Gebrekkige kennis

Ruim eenderde (31 procent) van de respondenten wijt dit aan gebrekkige kennis van leidinggevenden op het gebied van digitalisering. 42 procent zegt er belang aan te hechten dat de organisatie waarvoor zij werken verder digitaliseert. Dit omdat zij  de concurrentie bij willen houden. Een groot deel van de respondenten (19 procent) is bang dat de toekomst van het bedrijf op het spel staat, als er niet haast met digitalisering wordt gemaakt. Daarentegen maken relatief weinig medewerkers zich zorgen om hun eigen functie. Niet meer dan 9 procent vreest dat zijn of haar baan zal verdwijnen door digitalisering of automatisering.

Vaker verweven

“Wij merken dat het toekomstige succes van een organisatie in de maakindustrie steeds vaker verweven raakt met de mate van digitalisering”, zegt Guido van Dinther van Axians. “Vooral de opkomst van Internet of Things brengt voor deze bedrijven grote mogelijkheden met zich mee; door apparaten en machines ‘slim’ te maken, is bijvoorbeeld onderhoud beter te voorspellen en stilstand te voorkomen.” 

Zie ook: 5G-test tussen Rotterdam, Amsterdam en Den Haag