Word geen filedier! Dat is de hoofdboodschap van een heerlijke campagne van de vervoersonderneming, die ons moet wakker schudden en oproept om vooral geen filedier te worden. Er staan grote billboards bij Rotterdam en er bestaat ook een hilarisch reclamespotje, terug te zien op Youtube, even zoeken op filedier.

Door Karin Husmann

In het filmpje zien we krioelende en dringende dieren, allemaal proberen ze de ring van Rotterdam op te komen, rustig achter elkaar sjokkende gnoes. Ik zie de A15 zo voor me, over elkaar heen buitelende beesten alsof ze de sluiproutes rond Rotterdam onveilig maken. Heel herkenbaar, want ja, ook ik stort me vaak in de asfaltjungle en sta ook helaas heel vaak stil.

Afgelopen voorjaar was er een lange periode met veel onderhoud in de regio. De industrie in het Rotterdamse havengebied is op zeer veel manieren met elkaar verweven, door samenwerkingen en door klant-leverancierrelaties. En dan bedoel ik in dit geval vooral fysiek met elkaar verweven, met elkaar verbonden via pijpleidingen. De onderhoudstops zijn dus ook op elkaar afgestemd, dat is logisch en biedt vele voordelen. Maar een van de nadelen is dat er dus ook heel veel extra mensen tegelijkertijd het gebied in willen om dat onderhoud te plegen aan die verschillende plants. In dit geval betekende dit dat er in de spits twaalfhonderd extra voertuigen op de weg zouden zijn. Zonder maatregelen betekende dit dus heel veel extra reistijd en veel filedieren. Er is enorm veel effort gestoken in de communicatie naar alle betrokkenen, zowel door de bedrijven die dat onderhoud uitvoeren, door de bedrijven die de opdrachten geven én door de vervoersonderneming. Alles met het doel om vreselijke congestie op die toch al drukke A15 zoveel mogelijk te voorkomen. Ik was persoonlijk nogal bang dat ik vier weken niet naar mijn werk kon zonder een verdubbeling van mijn reistijd.

Want we zijn natuurlijk allemaal stiekem wél kuddedieren, ik bedoel, filedieren. We staan met z’n allen, elke dag, op hetzelfde stuk asfalt in dezelfde file. Dat kun je horen op de radio en het wordt ook gewoon keihard gemeten, door de vervoersonderneming. Die weten precies hoe laat er bij welke hectometerpaal langzamer wordt gereden. Maar mijn vrees bleek ongegrond! Op een enkele uitzondering na, bleek het reuze mee te vallen met de files in die periode. Op sommige dagen leek het zelfs rustiger in de middagspits dan zonder onderhoud! We kunnen het dus wel, ons gedrag aanpassen. We kunnen op andere momenten in die auto stappen, carpoolen, thuiswerken, met het OV komen, een scooter kopen, op de fiets gaan. Maar blijkbaar moet de dreiging van ellende groot genoeg zijn, willen we bereid zijn om ons gedrag aan te passen en niet mee te sjokken met de andere filedieren.