Het thema van de komende Europort (5-8 november, Ahoy, Rotterdam) is Special Ships, Smart Solutions. Wat is de invloed van de voortschrijdende technologie op het bouwen en benutten van schepen in de nabije toekomst?

Het sleutelwoord is smart, slim dus. Dit geldt zowel voor de toegepaste technieken en de business zelf als voor de mensen die hiervoor nodig zijn: goed opgeleid en in staat om snel situaties te analyseren en op te lossen. Waar vinden we deze mensen? Hoe leiden we hen op? Het is van groot belang om jong talent alle ruimte te geven om met nieuwe businessmodellen en technologische innovaties te komen. Maar het is voor een oudere generatie niet altijd gemakkelijk om het roer te geven aan de jonge garde. Dit zal moeten: deze tijd vraagt om nieuwe oplossingen.

Wat betreft Smart Business zijn de randvoorwaarden waarover van gedachten wordt gewisseld in Ahoy nieuwe wet- en regelgeving, sabotage gevoeligheid van nieuwe technologie (een schip hacken wordt misschien sneller realiteit dan gewenst of verwacht) en nieuwe business modellen waarbij bestaande partijen nieuwe rollen moeten of juist willen aannemen.

Over deze onderwerpen gaan direct na de opening van het congres op 5 november vier bestuurders van rederijen met elkaar in discussie. Dit zijn Antonio Bordils (CEO Boluda Towage and Salvage), Mikki Koskinen (Managing Director ESL Shipping), Pieter van Oord (CEO Van Oord) en Annika Hult (Director North Sea Stena Line).

Er is ook een SWOD symposium over het werken onder water (letterlijk en figuurlijk onder hoge druk) op 7 november in het UWW paviljoen, waar de standhouders alle innovaties op het gebied van onderwater lassen, bergen en repareren laten zien. Van duikpakken en gereedschap tot drones.