“Het bedrijfsleven is wel met duurzaamheid bezig, maar de bedrijven pakken nog niet de kansen die het biedt. Ondernemers moeten naar mijn idee nog meer uitgedaagd worden. Ik heb ook de indruk dat een aantal bedrijven ‘green washing’ hoog in het vaandel heeft staan: dat wil zeggen ze doen op dit gebied meer aan ‘groene’ marketing dan dat ze daadwerkelijk hun bedrijfsprocessen duurzamer maken.” Aan het woord: Françoise van den Broek van NEA. Ze is vanuit NEA Transportonderzoek en -opleiding verantwoordelijk voor business development en geeft momenteel invulling aan het lectoraat Logistiek & Duurzaamheid van de NHTV internationaal hoger onderwijs Breda, de Academie voor Stedenbouw, Logistiek en Mobiliteit (SLM). We spreken haar over de stand van zaken: “Hebben we het over duurzaamheid in het Nederlandse bedrijfsleven, dan is er nog een wereld te winnen.”

Wat kunnen we doen om bedrijven duurzamer te krijgen? Straffen, als ze niet mee doen of politieke keuzes aan hun laars lappen? Of belonen als ze duurzaam ondernemen? Dat laatste lijkt me beter, maar je moet wel maatregelen nemen als ze te veel achterblijven. Het bedrijfsleven moet er vanuit zichzelf alert op blijven. Het begint met bewustwording, ook ten aanzien van het feit dat duurzaamheid zeker niet alleen weggelegd is voor de grote ondernemingen. Vanuit NEA, maar ook in samenwerking met het Programma Duurzame Logistiek bieden we hulpmiddelen om duurzaamheid in de bedrijfsvoering te implementeren. Onder andere gericht op vermindering van geluid en emissie. Zo is er de CO2 meetlat. Verder kunnen we ondersteunen bij het opstellen van een duurzaamheidverslag. Maar bedrijven kunnen ook de mogelijkheden aangrijpen die hen niets kosten. Denk aan free publicity om je te positioneren of beter te profileren met innovatieve duurzame oplossingen. Dat kun je extern doen, maar ook intern. Bijvoorbeeld met de meest groene chauffeur, breng er een wedstrijdelement in, niemand wil onder aan die lijst bungelen… Het nieuwe rijden heeft nog niet elke chauffeur tot zijn levensmotto gemaakt. Bedrijven doen vaak al veel meer dan ze zelf denken, ze leggen het echter onvoldoende vast en hiermee missen ze kansen en business opportunities. Om hier in bij te dragen, start aan de NHTV op dit moment een project waarin een ‘Kompas duurzaam goederenvervoer’ ontwikkeld en toegepast wordt. Het Kompas is specifiek bedoeld voor het logistieke werkveld in Brabant. Het moet een instrument worden waarmee logistiek dienstverleners en de logistieke organisatie van verladers helder, eenvoudig en structureel kunnen meten en rapporteren hoe het met hun duurzaamheid gesteld is. Het moet een aanpak worden waarmee ze richting kunnen geven aan visie en strategie op het gebied van duurzaamheid. NEA maakt onderdeel uit van het projectteam en zal een aantal bedrijven gaan begeleiden. Ik ben ervan overtuigd: duurzaamheid en logistiek gaan heel goed samen, maar we kunnen niet meer uit de sinaasappel persen dan dat er in zit. Logistiek is per definitie gericht op het efficiënt omgaan met schaarse middelen: op de juiste tijd, de juiste hoeveelheid op de juiste plek afleveren tegen minimale kosten. Maar als bijna alles er al uitgehaald is, moet je op zoek naar nieuwe werkwijzen en moet je anders naar de nu voorliggende vraagstukken kijken om tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen. En zeker nu met de uitzonderlijk hoge brandstofprijzen is het steeds moeilijker om je doelstellingen te halen. Dat vraagt om innovatie en nieuwe initiatieven. We zoeken naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden tussen verladers en vervoerders, het uitwisselen en bundelen van lading, intermodaal transport, onthaasten in de keten, kleiner maken van product en verpakking et cetera.

 

 

door Jacques Kraaijeveld


Verder lezen? Klik hier voor een proefnummer

 

Europoort Kringen – Maart 2011


 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef hier je commentaar
Vul hier alsjeblieft je naam in