Verdiepte Nieuwe Waterweg

De terminal van Koole in de Botlek heeft dit weekend de eerste tanker met een diepgang van vijftien meter ontvangen. Het schip voer als eerste over de verdiepte Nieuwe Waterweg.

Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam besloten samen de Nieuwe Waterweg te verdiepen, om deze toegankelijk te maken voor zeer grote zeeschepen. De Botlek werd verdiept van 14,5 naar 15,90 meter, het eerste deel van de Nieuwe Waterweg vanaf Hoek van Holland van 15 naar 16,20 meter en het tweede deel van de Nieuwe Waterweg tot de Beneluxtunnel is van 14,5 naar 16,40 meter verdiept. Dit laatste deel moest 20 centimeter dieper, omdat schepen er vanwege het lagere zoutgehalte meer diepte nodig hebben.

Carbon footprint

Het project nadert zijn einde. Deze zomer verwijderen Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam nog op drie plaatsen leidingen, waarna de verdieping van de Nieuwe Waterweg een feit is. Dit weekend voer de eerste grote tanker – de Delta Mariner, met een diepgang van vijftien meter – over de Nieuwe Waterweg naar de terminal van Koole in de Botlek. Dit tot tevredenheid van ceo John Kraakman van Koole Terminal: “Door de verdieping kunnen wij de klanten op onze terminals beter bedienen. Dit zal resulteren in een verdere verbetering van de logistiek, doordat er minder scheepsbewegingen nodig zijn. Bovendien verbetert de carbon footprint in de logistieke keten en de concurrentiekracht van de aan ons verbonden klanten, door lagere logistieke kosten in de totale keten.”

Verdiepte Nieuwe Waterweg

Coo Ronald Paul van het Havenbedrijf Rotterdam is blij met de officieuze ingebruikname van de verdiepte Nieuwe Waterweg: “Met de verdieping verbetert Rotterdam zijn concurrentiepositie en moderniseren we de Botlek tot een gebied waar de nieuwste bulkschepen en chemicaliëntankers zich net zo thuis voelen als de grootste containerschepen op de Tweede Maasvlakte.” (Foto: Bob van Bruggen)

Zie ook: Wrakkenknijper helpt bij verdiepen Nieuwe Waterweg