Theemswegtracé

Bij de Rozenburgsesluis zijn deze week de eerste delen van een stalen boogbrug voor het Theemswegtracé gearriveerd. De brug wordt daar opgebouwd.

Later deze maand worden nog meer delen bij de Rozenburgsesluis afgeleverd. Daar zullen die worden opgebouwd tot een boogbrug met een overspanning van bijna 173 meter en een totale lengte van circa 177 meter. In het voorjaar van 2020 zal de brug op het Theemswegtracé worden geplaatst.

Tweede brug Theemswegtracé

Er komt nog een tweede boogbrug op de spoorlijn van het Theemswegtracé. Die wordt volgende maand in delen op de voorbouwlocatie bij de Thomassentunnel geleverd, en zal daar ook worden opgebouwd. Dit is een boogbrug met een hoofdoverspanning van 156 meter en ‘aanbruggen’ van 57 en 52 meter. De totale lengte van de brug bedraagt 269 meter. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam komt de constructie prominent in het zicht te liggen, want het wegverkeer op de A15 gaat er onderdoor rijden. Ook deze brug zal in de lente van 2020 haar definitieve plaats krijgen.

Knelpunt

De aanleg van het Theemswegtrace verloopt helemaal volgens planning, meldt het Havenbedrijf Rotterdam. De verwachting is dat eind 2021 de eerste trein over het traject kan rijden. Het is een nieuw stuk spoor van ruim vier kilometer dat het knelpunt bij de Calandbrug bij Rozenburg moet helpen oplossen. (Foto: Danny Cornelissen)

Zie ook: Primeur in haven: de eerste turborotondes