Wanneer vrachtwagens vanaf de Maasvlakte in een treintje van de Maasvlakte rijden, is dat efficiënter, veiliger en beter voor de doorstroming van het verkeer. Per vrachtwagen kan een kostenbesparing van vijfduizend euro per jaar worden gerealiseerd.

Truck platooning, zoals dit gezamenlijk rijden van vrachtwagens wordt genoemd, is een van de projecten van SmartPort. Algemeen directeur Michiel Jak van SmartPort zegt in zijn column dat het technisch al mogelijk is trucks in een treintje te laten rijden. “Nu gaat het om schaalgrootte. Er moet een kastje ingebouwd worden en zo’n kastje is duur. Daarom willen we in 2020 minimaal honderd truckpelotons per dag over de A15 laten rijden, bestaande uit minimaal driehonderd vrachtauto’s en zeshonderd containers. Dan haal je de kosten eruit. Behalve schaalgrootte is een datingapp een belangrijke voorwaarde. Hiermee kunnen chauffeurs logistieke gegevens met elkaar uitwisselen en met elkaar afspreken om samen op te rijden. Een digitale toepassing die gerealiseerd kan worden met beschikbare data.”