Het Havenbedrijf Rotterdam gaat een infrastructuur op de Maasvlakte aanleggen, die diepzee containerterminals, empty depots, railterminals en distributiebedrijven met elkaar verbindt. Het netwerk heeft Container Exchange Route (CER) als naam gekregen.

Door de verschillende bedrijven aan te sluiten, kunnen volgens het havenbedrijf de uitwisselkosten tussen deze locaties worden verminderd. Ook komt het de verbinding met het Europese achterland ten goede.

 

11,5 kilometer verharde baan

Het Havenbedrijf Rotterdam gunt de bouw van de CER aan aannemerscombinatie de Koninklijke VolkerWesselsondernemingen KWS Infra B.V. en Van Hattum en Blankevoort B.V. Zij gaan dit jaar beginnen met de aanleg van een ‘robuuste betonnen baan’ buiten de bedrijfsterreinen van de containerbedrijven op de Maasvlakte. Het gaat in totaal om ongeveer 11,5 kilometer verharde baan, die nieuw tot aan de terminalterreinen wordt gelegd. Verder omvat het contract de bouw van drie gelijkvloerse wegkruisingen, een gelijkvloerse spoorkruising en drie spoorviaducten. De CER moet in 2020 klaar voor gebruik zijn.

Container Exchange Route

In totaal steekt het havenbedrijf 175 miljoen euro in de Container Exchange Route. De aanleg van de betonnen baan is slechts een onderdeel van de CER. Het project bevat ook de aanleg van de infrastructuur, de aanschaf van terminalinstallaties, het bouwen en aanpassen van ICT-systemen en logistieke afspraken over de manier waarop het transport van containers via de CER wordt afgehandeld. In de voorbereidingsfase van dit project bleek het het lastigst om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Niet alle partijen stonden open voor samenwerking.

Containerstromen bundelen

“De CER biedt de mogelijkheid om containerstromen te bundelen waardoor treinen, binnenvaartschepen en feederschepen niet langer naar de verschillende terminals hoeven te gaan”, aldus Ronald Paul, chief operating oficer van het havenbedrijf. Hij spreekt van ‘een compleet nieuw, geavanceerd en uniek systeem’. “De CER verbetert de verbinding tussen containerterminals op de Maasvlakte, bestrijdt congestie en vermindert daarmee de kosten, hetgeen de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als containerhub verder verbetert.”

Zie ook: Overslag: meer containers, minder kolen en olie