Geinig bericht op de website van Europoort Kringen laatst. In Rotterdam is er een crowdfund-actie opgezet om een nieuwe studie te laten doen naar de mogelijkheden van een vrachtvliegveld op de Maasvlakte. Het woordje nieuw slaat hier op het feit dat ook in 1995 er al een keer onderzoek gedaan was naar de mogelijkheden voor een dergelijk vliegveld.

Door Onno de Jong

Mijn gok dat Ecorys voorloper NEI dit onderzoek uitgevoerd had bleek juist te zijn. Ons imago als strenge doch rechtvaardige rekenmeesters bleek ook in deze studie te kloppen. Zo constateerden mijn voorgangers dat ‘de voordelen van de vrachtluchthaven niet opwegen tegen de nadelen’. Veel van de vracht op Schiphol werd en wordt immers vervoerd in de buik van passagiersvliegtuigen. En die kwamen in de 1995 iteratie van het plan immers niet naar Air(Port) of Rotterdam.

Maar goed, wie de huidige plannen bekijkt ziet dat er wel goed nagedacht is over de huidige problematiek. Want wanneer de vrachtvluchten (met ‘echte’ vrachtvliegtuigen (?)) van Schiphol naar de Maasvlakte verplaatst worden kunnen de vluchten van Rotterdam schuiven naar Schiphol, en kan Rotterdam The Hague Airport dicht. 

Nu zat ik net wat lijntjes te trekken met Google Maps om mogelijke start- en landingsbanen in te tekenen en heb ik gekeken wat de aanleg van een aantal nieuwe vliegvelden in Europa gekost heeft. Zo kostte de bouw van dat Spaanse spookvliegveld in de ‘middle of nowhere’ 1,1 miljard euro. Als de geruchten kloppen dat het kabinet bezig is met een stimuleringsfonds voor de economie van 50 miljard euro dan zou de financiering nog niet eens het grootste probleem moeten zijn. 

Wat eerder gaat missen is de meerwaarde van de investering. Waarom niet richten op prioritering van vluchten naar maatschappelijke meerwaarde? Dan sneuvelt er mogelijkerwijs al een deel van vakantieverkeer. Waarom niet inzetten op duurzamere alternatieven voor luchtvracht? Als straks de bloemen vergast met een container op de Maasvlakte uit Afrika aankomen is er weer een beetje minder vraag naar luchtvracht in Nederland. Is het niet zinvoller om in te zetten op een hyperloop die grote vrachthubs met elkaar verbindt? O nee, dat laatste is vermoedelijk nog een heel stuk duurder, complexer en onzekerder. Maar ach, misschien moet ik het verder sympathieke crowdfund-initiatief maar ondersteunen. Sowieso kan ik in natura bijdragen door eens bij ons in een heel diepe lade te kijken of we de oorspronkelijke kosten/baten-analyse uit 1995 nog ter input voor de nieuwe onderzoekers hebben liggen.