dinsdag 11 december 2018
Home Column

Column

Soep wordt wél zo heet gegeten als die wordt opgediend!

Amerikanen onderzochten wat kustbewoners van 192 landen aan de Stille, Indische en Atlantische Oceaan en de Zwarte en Middellandse Zee allemaal in zee dumpen. Aan de hand van regionale en landelijke afvalverwerkingscijfers over een bepaald jaar schatten ze hoeveel...

Schoon schip maken

Te veel water aan de voordeur en veel te weinig aan de achterdeur. Het kan verkeren. En als haven heb je met die tegenstrijdigheid maar te dealen. Enerzijds de verwachte zeespiegelrijzing en het Parijse Klimaatakkoord om die een beetje...

De urgentie van de zaak Urgenda

Op zijn zachtst gezegd interessant was de uitspraak in het hoger beroep tussen de Staat en Urgenda in de klimaatzaak. Uit weet het vast nog, in 2015 oordeelde de rechter dat de Nederlandse overheid meer moet doen in de...

Het concurrentiebeding

Er bestaan nog steeds veel misverstanden over het concurrentiebeding. Bij alle rangen en standen. Het concurrentiebeding sneuvelt altijd bij de rechter, is wel het meest gehoorde misverstand. Een werkgever die zijn werknemer ziet vertrekken naar een concurrent laat... Meer lezen?...

Digitale brandstapel

En dan gaat het niet meer over het spoorwegdrama, maar over wat mensen daarover hebben geschreven. Eerst gaat het over nare opmerkingen die via social media over het ongeluk zijn gemaakt en vervolgens over welke heksenjacht dit veroorzaakt. Nu...

Vijftien jaar ‘op afstand’

Op de Coolsingel denken Rotterdamse politici soms met weemoed terug aan vroeger. Aan de vorige eeuw waarin havenzaken - grote maar vaak ook kleine - in de raadscommissie Haven werden voorgekookt en bediscussieerd om daarna door de gemeenteraad te...

Een zaak van lange adem

Een uitnodiging om te komen spreken over de Nieuwe Zijderoute bracht mij eind september naar Napels. Een havenstad zoals een havenstad eigenlijk hoort te zijn. Gezeten in een prachtig hotel, waar het dakterras uitzicht bood op het Stazione Marittima...

Behoefte aan samenwerking

Ik geef u graag een voorbeeld van ketenoptimalisatie. Rond de 90 procent van de goederen wereldwijd wordt via containerschepen over de oceaan vervoerd. De huidige complexiteit van de supply chain belemmert de efficiëntie van deze stromen. Zo stelde Maersk vast...

Ook verschenen