Het water en de waterkant: we krijgen het met de paplepel ingegoten.  Het begint met een badeendje, een zwemdiploma of met een schepje en een emmer naar het strand. Al snel staat een rubberboot op het verlanglijstje of een modelboot. Logisch dat kapitein worden tot de favoriete  beroepen van een tienjarige behoort. Goede kans dus dat de verplichte havenles – het klinkt nogal dwingend – straks in groep 6,7 en 8 van alle Rotterdamse basisscholen tot de meest gave les gaat behoren.

Havenpromotie: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Dat was ook tien jaar geleden al de gedachte. Toen deed het lespakket Gave Haven zijn intrede. De combinatie van een gratis lespakket en een havenexcursie – ook al gratis – was jaar in jaar uit een populaire onderbreking van de lessen voor de hoogste klassen van het basisonderwijs.

Maar terwijl Gave Haven nog op ieders lippen lag, kalfde het animo financieel gezien door de jaren heen langzaam af. En vier jaar geleden bleek de geldstroom geheel opgedroogd.

Vorig jaar blies een groep van tien trainees op het Rotterdamse stadhuis de Gave Havenexcursies een nieuw leven in. Support van het bedrijfsleven was er in heel bescheiden mate. Klik op YouTube de term ‘luiktube’ eens aan en bekijk de hippe videoclip die toen pro deo werd gemaakt. Zouden Deltalinqs-baas Wim van Sluis (inmiddels afgezwaaid) en onderwijswethouder Hugo de Jonge die vette clip soms ook hebben gezien? Wie weet. Feit is dat beide heren eind vorig jaar de handen ineen sloegen om een nieuwe generatie Rotterdammertjes aan de haven te laten snuffelen. En hoe! De komende acht jaar krijgt iedere ‘Scholier-aan-de-Maas’ in groep 6 ,7 of  8 havenles. Of-ie wil of niet. De eerste duizend zijn dit jaar aan de beurt; volgend jaar zijn dat er ruim zesduizend. Met de operatie is ruwweg zo’n anderhalf tot twee miljoen euro gemoeid. Kijk, dat is aanpakken.

Zo’n gecoördineerd aanvalsplan van stad en haven samen – beide vanuit hun eigen belang – en gericht op de bovenbouwscholier is echt een prima zet. Minstens zo belangrijk onderdeel van de strategie moet het zijn om de pijlen straks ook te richten op ouders en zeker op de docenten. Maak van de meester dus een havenmeester, dat klinkt aardig vertrouwd. Maar maak bovendien van de juf een havenjuf. Dat is andere koek. Maar wel een die aandacht vraagt, aangezien in het basisonderwijs van vandaag vrijwel alleen juffen werken. Maar al te vaak wordt dat hoge juffenpercentage gezien als een oorzaak van de ingezakte belangstelling voor techniek. Misschien ligt hier wel een mooie taak voor de zogenaamde Portangels: een snel groeiende groep van nu zo’n honderdvijftig vrouwen die in de haven werken. Als iedere ‘havenengel’ nu eens een juf zou adopteren, komt het snel goed en loopt de haven straks vol scholieren.

Een keur van havenhelden wacht hen daar op, want door de jaren heen zijn diverse kindvriendelijke haveninitiatieven ontwikkeld. Denk aan Professor Plons in het Maritiem Museum; de filmheldin en ‘kadekaper’ Naranjina; hoofdrolspeler Bram uit de FutureLandfilm, Annigje van het Havenmuseum, de steur Wasabi uit de duurzame havenles en natuurlijk het duo Nemo en Chici uit het bestaande lespakket Gave Haven. Ze gaan drukke tijden tegemoet.

Op zo’n manier hoopt de haven wat duidelijker in beeld te komen bij scholieren… als het gaat om beroepsoriëntatie. Want met het havengevoel ‘an sich’ is het zo slecht nog niet gesteld. Kijk maar eens naar de topdrukte tijdens de Wereldhavendagen en de giga bezoekersaantallen van FutureLand – zelfs als het hondenweer is.

Kom niet aan de haven, maar wie het heeft over wérken in de haven ziet gezichten betrekken en vraagtekens verschijnen. Daarom is het van belang dat jongeren ook na de basisschool de haven als werkplek – nee als carrièreplek – in het oog blijven houden. Via het lespakket Havenlink voor het voortgezet onderwijs bijvoorbeeld en nog later via snuffelstages, afstudeerscripties en het lectoraat Ideale Haven. Een heel scala aan mogelijkheden ligt open. En voor wie nu nog twijfelt, resteert één allerlaatste raad: laat je inspireren door onze nieuwe koning: met (haven)water, milieu en duurzaamheid in zijn vakkenpakket!