Bufferparkeerplaatsen

Er worden vijf parkeerlocaties in de haven van Rotterdam ingericht voor vrachtwagens die hun douanepapieren niet op orde hebben. De bufferparkeerplaatsen moeten extra oponthoud bij een harde brexit helpen verminderen.

De vijf bufferparkeerlocaties, goed voor 700 parkeerplaatsen, worden ingericht door het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente Rotterdam, de gemeente Vlaardingen en Rijkswaterstaat. Ze zijn alleen toegankelijk voor vrachtwagens die geen toegang tot de ferryterminals hebben gekregen omdat hun lading niet vooraf via Portbase was aangemeld. Op de tijdelijke parkeerplaatsen kunnen chauffeurs de formaliteiten alsnog in orde maken.

Bufferparkeerplaatsen

Uit een eerder uitgevoerde simulatiestudie naar de gevolgen van de brexit is gebleken dat ongeveer 400 vrachtwagens hun douanepapieren niet op orde zullen hebben. Dit aantal is vastgesteld in samenwerking met de ferryterminals in Rotterdam, op basis van ‘ervaringsgegevens’. Met het creëren van vijf bufferparkeerlocaties verwachten de initiatiefnemers een ‘toereikend’ aantal parkeerplaatsen voor deze chauffeurs te hebben.

Noord- en zuidoever

De bufferparkeerplaatsen komen zowel op de noord- als de zuidoever. In Hoek van Holland heeft de gemeente Rotterdam het terrein Oranjeheuvel aangewezen, vlakbij de ferryterminal in Hoek van Holland. Hier komt parkeerruimte voor ongeveer 200 vrachtwagens. Daarnaast komen er in Maasdijk en Vlaardingen parkeerplaatsen voor respectievelijk 50 en 80 trucks. Aan de zuidoever worden bufferparkeerplaatsen ingericht aan de Moezelweg (290 plaatsen) en Seattleweg (80 plaatsen). De Moezelweg is in de buurt van de ferry- en shortsea-  terminals gevestigd.

Zie ook: Douane presenteert Brexit Impact Scan voor bedrijven