ladingbundeling

De vorig jaar gestarte West-Brabant Corridor is het Havenbedrijf Rotterdam zo goed bevallen, dat het de North West Central Corridor ondersteunt. Dit is een ladingbundeling op het traject Rotterdam-Utrecht-Amsterdam.

De North West Central Corridor is een initiatief van TMA Logistics, CTU en VCL, die de handen ineen hebben geslagen. Ook wordt de ladingbundeling ondersteund door de deepsea containerterminals in Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam en Lean & Green Europe.

Ladingbundeling

Op de binnenvaartroute Rotterdam-Utrecht-Amsterdam worden jaarlijks 250.000 containers vervoerd. De samenwerkende partijen hebben besloten deze lading te bundelen. Er wordt begonnen met zeven binnenvaartschepen die wekelijks zeventien afvaarten verzorgen, goed voor circa vijfduizend containers.

Lagere kosten

Etienne Morrien, directeur van CTU, noemt het samenwerken in corridors ‘absoluut noodzakelijk’. “We zullen als achterland mee moeten in de ladinggroei om met innovatieve oplossingen de binnenvaart concurrerend en betrouwbaar te houden.” Rens Rohde, cfo bij TMA Holding ziet verschillende kostenvoordelen opdoemen: “De bundeling betekent lagere demurrage- en detentiekosten voor onze klanten. Ook zullen er minder containers over de weg worden vervoerd.”

Uitstekende ervaringen

De nieuwe corridor sluit volgens het Havenbedrijf Rotterdam goed aan bij de programma-aanpak goederenvervoercorridors, waarin het ministerie van I&W, provincies, havenbedrijven, de Topsector Logistiek en het bedrijfsleven samenwerken aan zogeheten ‘Topcorridors’. “Vorig jaar is in dit kader al de West-Brabant Corridor van start gegaan, die op soortgelijke wijze de havens van Tilburg, Oosterhout en Moerdijk met Rotterdam verbindt. Daar hebben we al uitstekende ervaringen mee opgedaan”, licht Emile Hoogsteden toe, directeur containers, breakbulk & logistics bij het Havenbedrijf Rotterdam.

Zie ook: Havenbedrijf Rotterdam blij met containerbundeling