boegschroefmotor

Het was een reparatie waarbij de mensen van Bakker Repair + Services uit Sliedrecht dag en nacht moesten doorwerken, maar die wel in recordtijd werd verklaard. Binnen een week wisten zij de boegschroefmotor van een veerboot te repareren.

De boegschroefmotor had het begeven van de cruiseferry Stena Saga, die tussen Noorwegen en Denemarken vaart. Hoewel een veerboot meerdere boegschroefmotoren heeft, werd de reparatie als urgent beoordeeld en ging de 3,5 ton wegende motor over de weg naar Sliedrecht toe. Daar zagen medewerkers van Bakker Repair + Services al gauw dat grondige revisie nodig was. De rotor moest worden gerepareerd en de stator opnieuw gewikkeld.

Opgebouwd en getest

Nadat de opdrachtgever hiervoor groen licht gaf, togen de monteurs aan de slag. Dag en nacht werkten zij door om de motor binnen een week gerepareerd te krijgen. De motor werd opgebouwd, getest en uitwendig gespoten, waarna deze binnen de gestelde deadline weer op transport naar Denemarken kon en daar weer in het schip kon worden ingebouwd.

Bijzondere recordtijd

“Normaal duurt zo’n klus twee tot tweeënhalve week, maar die tijd hadden wij niet”, zegt coördinator sales support Sander Peters van het Sliedrechtse bedrijf. “Het is echt bijzonder dat we dit in zo’n korte tijd hebben kunnen doen, zodat we het bedrijf uit de brand konden helpen.”

Zie ook: Multinationals testen zeevrachtvervoer met duurzame brandstof