Container Exchange Route

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft besloten tot een aanbesteding van de vervoersdienst op de Container Exchange Route. De voertuigen hierop zullen deels autonoom, deels bemand rijden.

De Container Exchange Route (CER) is een 17 kilometer lange betonnen baan die op de Tweede Maasvlakte tussen vijf containerterminals wordt aangelegd. Hierover kunnen containers worden uitgewisseld, wat de inzet van treinen en binnenvaartschepen niet meer nodig maakt. Als de CER eind 2021 in gebruik wordt genomen, komt dit volgens het Havenbedrijf Rotterdam de snelheid en efficiëntie ten goede. Ook zal het schelen in het aantal opstoppingen bij de terminals.

Aanbesteding

Het havenbedrijf heeft vandaag de aanbesteding gepubliceerd voor de vervoersdienst op de CER. Hieronder valt zowel het leveren van de transportvoertuigen als het vervoer van de containers. Het havenbedrijf kiest voor een opzet waarbij de voertuigen zowel autonoom rijden als door een menselijke chauffeur worden bestuurd. Tussen de aangesloten terminals rijden de voertuigen volledig autonoom. Bij het verlaten van de CER-baan en het betreden van een containerterminal, kan de besturing door een chauffeur worden overgenomen.

De verwachting is dat in het eerste kwartaal van volgend jaar een al dan niet voorlopige keuze uit de aanbiedingen kan worden gemaakt, verwacht het havenbedrijf. (Afbeelding: Havenbedrijf Rotterdam)

Zie ook: Nieuw: tracken & tracen van containers