Het Havenbedrijf Rotterdam gaat een samenwerking met Noordrijn-Westfalen aan. Het doel is de logistieke verbindingen tussen de haven en het achterland te verbeteren. Hendrik Wüst, verkeersminister van de Duitse deelstaat, gaf vandaag hiertoe het startschot.

Het bezoek van de verkeersminister volgde op dat van de Noordrijn-Westfaalse minister-president, die afgelopen najaar al een bezoek aan de Rotterdamse haven bracht. Beide hebben volgens het havenbedrijf een goed beeld gekregen van de omvang, schaal en het belang van samenwerking tussen de haven en de Duitse deelstaat.

Overeenkomst

Om meer inzicht te krijgen over de belangrijkste uitdagingen waar de logistiek en industrie, sprak Wüst met onder meer Allard Castelein (ceo van het Havenbedrijf Rotterdam) en Emile Hoogsteden (vice president, director containers, breakbulk and logistics bij het havenbedrijf). Ook bezocht de Duitse bewindspersoon verschillende delen van het havengebied in Rotterdam. Zijn bezoek is de aankondiging van meer gesprekken, over een overeenkomst die de achterlandverbindingen en logistieke keten moet helpen optimaliseren. De verwachting is dat de afspraken over deze samenwerking na komende zomer rond moeten zijn.

Noordrijn-Westfalen

Castelein liet weten blij te zijn dat het eerste buitenlandse werkbezoek van Wüst in Rotterdam plaatsvond. “Hij zet met dit bezoek de traditie van de nieuwe regering van Noordrijn-Westfalen voort. Dit bezoek is kenmerkend voor de goede wederzijdse betrekkingen en benadrukt de uitdagingen waar Noordrijn-Westfalen en wij in Rotterdam voor staan. Wij willen er gezamenlijk voor zorgen dat onze klanten en de bedrijven in Noordrijn-Westfalen concurrerend kunnen werken in ‘s werelds meest efficiënte logistieke ketens. Daarnaast hebben wij een gemeenschappelijk belang bij het vinden van antwoorden op de uitdagingen van de klimaat- en energieverandering. De bezoeken van minister-president Laschet en minister Wüst hebben deze verantwoordelijkheid extra onderstreept. Onze collega’s zijn dagelijks in Noordrijn-Westfalen aanwezig en deze zomer plannen wij een tegenbezoek aan Düsseldorf.”

Zie ook: Overslag: meer containers, minder kolen en olie