Deze week is in Rotterdam de Smart Shipping Challenge gehouden, een evenement dat in het teken staat van digitalisering in de scheepvaart. Op het congres werden tests voor autonoom varen en de oprichting van een consortium aangekondigd.

‘Smart shipping’ staat voor het gebruik van digitale technieken in de scheepvaart. Autonoom varende schepen zijn daar een voorbeeld van, net als de inzet van elektrische motoren en het ‘slim’ op elkaar afstemmen van vaarschema’s op de sluis-, brug- en terminalplanning. De inzet van autonoom varen zou ongevallen door menselijke fouten helpen voorkomen en goedkoper zijn.

Regelgeving wijzigen

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur & Milieu kondigde op het evenement aan dat zij de ontwikkeling van zelfvarende schepen een duwtje in de rug wil geven. Zo is zij bereid testen toe te staan op Nederlandse kanalen, rivieren en op zee. Dit meldt het Financieele Dagblad. Daarvoor is het wel nodig dat eerst regelgeving wordt gewijzigd, want die staan nu proeven met dit soort vaartuigen in de weg. Verder zal er een loket worden opgericht waar bedrijven zich kunnen aanmelden voor het uitvoeren van tests. “’Rijkswaterstaat en de Inspectie zullen dan met de bedrijven meedenken”, aldus de minister in de krant.

Roadmap autonoom varen

Ook werd bekendgemaakt dat een Nederlands consortium van bedrijven en instellingen aan de slag gaat met het tweejarig project ‘Autonomous Shipping’. Met behulp van simulaties en demoprojecten worden verschillende technieken getest. Uiteindelijk moet dit leiden tot een roadmap voor het toepassen van autonoom varen. ‘Autonomous shipping’ is een initiatief van Netherlands Maritime Technology. Innovation director Marnix Krikke van het instituut licht toe: Het is heel mooi dat het ons gezamenlijk gelukt is om te starten met dit project, zelfs in economisch lastige tijden voor veel bedrijven in onze sector. TU Delft, MARIN en TNO werken elk vanuit hun eigen specialisme aan dit praktijkgerichte onderzoek voor autonoom varende zeeschepen. Dit doen zij samen met de industriële partners, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Defensie, een klassebureau, het Loodswezen en de onderwijsinstellingen Maritiem Instituut Willem Barentsz, Scheepvaart en Transport college en Rotterdam Mainport Institute.” (Afbeelding: Rijkswaterstaat)

Zie ook: Volgend jaar start truck platooning in haven Rotterdam